News
Loading...

Orgoliile prostesti ale celor care ne conduc pun vieti in pericol. Un elicopter privat nu a fost lasat sa intervina pentru a salva viata unui turist

Luni, 22 august 2016, a avut loc o misiune de SALVARE extrem de dificila in masivul Piatra Craiului pentru recuperarea unei persoane grav accidentate dupa o cadere de cca 30 de metri în aria Caldarea Ocolita, pe Braul de Mijloc, intr-o o zona greu accesibila. Salvamontistii au constatat ca victima avea fracturi de femur si de antebrat si traumatism cranio-cerebral si au solicitat un elicopter COBREX - compania PRIVATA avand baza de operare la cateva minute distanta de locul in care era necesara interventia.

Accesul elicopterului privat a fost REFUZAT si OPRIT de autoritatile statului, care au impus in schimb inverventia cu un elicopter SMURD, aflat la momentul respectiv TOCMAI la Targu Mures - si a carui deplasare a costat victima timp pretios.

Elicopterul SMURD NU a reusit sa efectueze misiunea de salvare, motiv pentru care rudele victimei, dupa ore  intregi de asteptare in care starea victimei se agrava, au insistat pentru interventia COBREX, care a incheiat cu succes acest zbor extrem de dificil, fara a pune in pericol nicio clipa viata victimei, care a fost predata in cele din urma de COBREX catre SMURD si transportata la spital.

Pentru a elimina speculatiile, adaugam ca elicopterul COBREX NU este mai mic decat cel SMURD: este cu aproximativ o tona mai greu si cu un diametru al rotorului cu 2m mai mare.

Ca “rasplata” pentru salvarea persoanei a carei viata era pusa in pericol prin pasivitatea SMURD, la cererea domnului Secretar de Stat RAED ARAFAT, interventia SALVAMONT si Cobrex este, in prezent, achetata.

In aceasta situatie, noi,  REGIONAL AIR SERVICES - Aeroport TUZLA, ne exprimam solidaritatea fata de colegii nostri de la COBREX si pledam pentru reformarea sistemului romanesc HEMS si SAR – astfel incat acestea sa corespunda reglementarilor internationale, sa asigure transparenta, performanta si drept de practica nediscriminatoriu oricarei companii capabile sa opereze conform standardelor internationale in vigoare.

Ne exprimam, in aceasta imprejurare si in contextul experientelor SIMILARE inregistrate in Romania, dezacordul total fata de pozitia de monopol conferita in mod artificial entitatii SMURD si de modul in care SMURD intelege sa se foloseasca de aceasta pozitie.

Totodatata ne exprimam aprecierea fata de colegii de la COBREX, cu precizarea ca intr-o situatie similara am fi intervenit la randul nostru, iar daca cei de la COBREX sunt anchetati din acest motiv, ne asumam situatia de a fi anchetati pentru astfel de interventii.
Noi, Regional Air Services - Aeroport Tuzla, suntem mandri pentru ceea ce au reusit colegii de la COBREX si ne-am fi dorit ca, intr-o misiune de zbor similara, sa fi putut obtine acelasi rezultat – unul meritoriu - in niciun caz condamnabil.

Salvarea unor oameni aflati in pericol nu ar trebui sa fie in nicio circumstanta impiedicata prin masuri birocratice, lupta pentru mentinerea monopolului de stat, orgolii sau alte interese.

In momentul in care are loc un incident, accident sau dezastru, pentru salvarea persoanelor care risca sa isi piarda viata, trebuie mobilizate TOATE resursele disponibile, inclusiv cele care pot fi puse la dispozitie de voluntari sau operatori privati, mai ales atunci cand SMURD, indiferent de motiv, esueaza, nu detine dotarile necesare, nu doreste sau nu poate sa isi asume anumite riscuri.

Viata unui om nu are pret si nicio autoritate nu poate refuza salvarea si nici nu se poate disculpa pentru un eventual esec doar pentru ca SMURD doreste mentinerea pozitiei sale de monopol.

Un principiu esential in domeniul SAR este acela ca in urma oricarui incident soldat cu victime omenesti exista o lectie de invatat, pentru a imbunatati capacitatea si viteza de reactie, pentru a elimina eventualele neconformitati si pentru a evita in viitor incidentele similare, dar, din pacate, in ultimii ani Romania a primit numeroase astfel de lectii tragice din care nu a invatat nimic.

In acelasi timp, suntem profund dezamagiti de anchetele care vizeaza activitatea SAR / HEMS din Romania si de faptul ca, in pofida ineficientei sistemului, SMURD este in continuare privilegiat de autoritatile publice carora, in continuare, le “scapa” esentialul:

Cele mai performante sisteme SAR (cautare-salvare) din lume functioneaza in regim CIVIL, cu implicarea a zeci de organizatii de profil;
Cele mai performante sisteme SAR NU sunt monopoluri de operare;
Operatiunile SAR sunt LICITATE in aproape toate statele europene civilizate – si contractate catre DIVERSI operatori, conform competentelor lor si zonelor specifice de actiune;
Un sistem eficient de interventie este de neconceput fara conformarea la standardele europene in domeniul SAR/HEMS, iar aceste standarde trebuie respectate, fara derogari sau eludari acordate explicit sau implicit, in considerarea unor drepturi exclusive conferite unui singur operator, care detine monopolul si care doreste sa isi conserve privilegiile cu orice pret;
SMURD a luat sau a determinat in mod direct sau indirect  in repetate randuri masuri abuzive impotriva operatorilor aeronautici privati, desi standardele de siguranta in operare ale acestor entitati private sunt comparabile cu cele inregistrate de operatorii din strainatate si sunt auditate conform standardelor internationale;
De multe ori, SMURD a impiedicat interventia operatorilor privati in misiuni pentru care el insusi nu avea competenta (zbor in munti, zbor peste mare, SAR) – si in care acesti operatori inregistreaza, de foarte multi ani, excelente rezultate – aproape niciodata promovate mediatic;
 SMURD NU este un serviciu gratuit si nu poate pretinde ca isi ofera serviciile “gratuit” – doar pentru ca bugetul sau nu este transparent. Sustinerea activitatii SMURD implica in mod evident costuri (achizitia elicopterelor, autorizarea acestora, mentenanta, dotarea cu echipament specific, combustibilul, consumabilele, salariile, formarea si instruirea personalului navigant si a personalului medical) iar aceste costuri sunt suportate de catre contribuabili;
Contribuabilii sunt tocmai acele persoane care, in momentul in care se afla in pericol de a-si pierde viata, au dreptul la contraprestatie, in considerarea taxelor si impozitelor substantiale pe care le platesc. Statul nu negociaza cu contribuabilul daca acesta din urma plateste sau nu impozite, prin urmare  Statul trebuie sa ofere si sa asigure contraprestatia, imediat, in mod eficient, fara discutii, amanari, eschivari si ezitari, indiferent de natura  resurselor care conduc la salvarea vietii;
In ciuda dotarilor SMURD, care achizitioneaza echipamente noi si extrem de scumpe – a caror utilitate  si alocare  poate fi discutabila (ex. echipamentele pentru zbor IFR), in situatiile concrete in care intervine s-a constatat de exemplu ca troliul nu este suficient de lung pentru o salvare sau flotoarele nu sunt montate pe elicopter cand acesta cade in lac (nou-nout fiind);
Justificarea misiunilor SMURD este adesea discutabila (ex. prezenta unui elicopter peste Siutghiol care venea de la Tulcea - adica din afara ariei pentru care fusesera alocati banii europeni sau deplasarea unui elicopter care nu poate interveni de la Targu Mures la Brasov) – ceea ce inseamna in cel mai fericit caz bani pierduti, insa uneori inseamna si victime.

Pentru informatii sau argumente suplimentare cu privire la oricare dintre afirmatiile de mai sus, va rugam sa ne contactati pe adresa pr@regional-air.ro.


foto: http://www.cobrexhelicopters.ro/
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment